Digitalisering in de uitzendbranche

Digitalisering zorgt voor grote veranderingen binnen de uitzendbranche. Er moet veel gebeuren om effectief te investeren in de online markt en  de concurrentie voor te blijven. Welk effect heeft dit op uitzendorganisaties?

Verandering van het sollicitatieproces
Vanuit de sollicitant en het uitzendbureau veranderd de manier van solliciteren. Sollicitatieprocessen worden geautomatiseerd en vinden online plaats. In plaats van dat sollicitatiegesprekken nog enkel fysiek op kantoor plaats vinden, wordt er ook gebruikt van onder andere videogesprekken. Daarnaast wordt er door recruiters vaak alvorens het gesprek al informatie opgezocht op sociale media platforms zoals LinkedIn. Deze nieuw mogelijkheden biedt veel kansen en nieuwe mogelijkheden, maar uitzendbureau’s krijgen het hierdoor ook steeds drukker met hun kerntaak: het zoeken van een geschikte match tussen sollicitant en opdrachtgever. Administratieve taken en juridische zaken die hierbij nog extra komen kijken, kosten daarnaast nog heel veel tijd. Uitzendorganisaties besteden dan ook vaker de backoffice uit, wat onder andere bestaat uit salarisadministratie en debiteurenbeheer. Hierdoor kunnen zij zich meer richten op hun kerntaak: werving en selectie.
Vanuit sollicitanten wordt het daarnaast steeds eenvoudiger om een verschillende vacatures te vinden. Zij kunnen via diverse vacaturesites vacatures filteren op onder andere: branche, gewenste vooropleiding en locatie. Het is vaak mogelijk om via één knop direct te solliciteren. Hierdoor wordt het sollicitatieproces voor de sollicitant gemakkelijker.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *